Σκέψεις ,ειδήσεις και απόψεις χωρίς χαλιναγώγηση ή άλλα φίλτρα . santokoraki@gmail.com

Στη Σαντορίνη δεν υπάρχει ένα blog που να μπορεί ο κάθε ένας να πει την άποψη του δημοσία.

Σ αυτό το blog θα στέλνεις την άποψη σου και θα την ανεβάζουμε αυτούσια

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Λύκειο και φροντιστήριο: Μια… αναγκαία σχέση;

 
του Νικόλα Γεωργιακώδη
Η συζήτηση για το κατά πόσο το Λύκειο είναι αρκετό από μόνο του για να ανοίξει τις «πύλες» της ανώτατης εκπαίδευσης – στο εσωτερικό ή το εξωτερικό – για ένα μαθητή δεν είναι κάτι που προέκυψε πρόσφατα.
 Όμως γίνεται ακόμα πιο επίκαιρη σε μια εποχή όπου οι οικογένειες πασχίζουν οικονομικά για να προσφέρουν το «κάτι παραπάνω» στα παιδιά τους, κάτι το οποίο εκείνοι θεωρούν ότι δεν τους προσφέρει το ελληνικό εκπαιδευτικό – δημόσιο ή ιδιωτικό- σύστημα.
 Είναι όμως πράγματι έτσι τα πράγματα; 
 Είναι τόσο ανήμπορο το εκπαιδευτικό σύστημα ή μήπως επίτηδες έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να εξυπηρετεί θέσεις εργασίας εκπαιδευτικών στα φροντιστήρια;  ....

 Μήπως εν τέλει έχει μετατραπεί το Λύκειο από προθάλαμο για να βγουν οι μαθητές στην κοινωνία σε προθάλαμο εισαγωγής στο Πανεπιστήμιο; 
 Για να βρούμε απαντήσεις στα ερωτήματα αυτά, απευθυνθήκαμε σε εκπαιδευτικούς της ιδιωτικής και δημόσιας εκπαίδευσης, οι οποίοι ανώνυμα μοιράστηκαν μαζί μας την άποψή τους. Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία τους είναι διαθέσιμα εφ’ όσον ζητηθούν.

Δημόσιο σχολείο

Έλλειψη χρόνου και λανθασμένη εκπαιδευτική αντίληψη

Ο κ. Τ. καθηγητής επί σειρά ετών σε δημόσιο σχολείο του Πειραιά και υπεύθυνος επιμόρφωσης εκπαιδευτικών, στέκεται κατά κύριο λόγο στην δόμηση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος για να εξηγήσει την στροφή της πλειοψηφίας των οικογενειών στην λύση του φροντιστηρίου: «Είναι έτσι δομημένο το εκπαιδευτικό σύστημα που έχει μετατρέψει το Λύκειο σε προθάλαμο εισαγωγής για το Πανεπιστήμιο.

 Συνεπώς αυτή τη στιγμή οι δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου δουλεύουν σαν να είναι τάξεις προετοιμασίας για να δώσουν τα παιδιά πανελλήνιες. Αυτό όμως έχει αρνητικές επιπτώσεις. 
Πάγια θέση των εκπαιδευτικών ήταν να αποδεσμευτεί η δευτεροβάθμια εκπαίδευση από την τριτοβάθμια και οι εξετάσεις για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια να πραγματοποιούνται ανεξάρτητα. Αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, τότε το Λύκειο θα συνέβαλε στην μόρφωση των μαθητών ώστε να είναι ικανοί να εισαχθούν στα Πανεπιστήμια», αναφέρει.

«Όμως όπως είναι τώρα διαμορφωμένο το Λύκειο δεν προσφέρει γενική μάθηση. Τα μαθήματα γενικής παιδείας, αυτά που θα έπρεπε οι μαθητές να γνωρίζουν για να μπουν στην κοινωνία, παραμελούνται πλήρως και οι μαθητές ρίχνουν όλο το βάρος στα μαθήματα κατεύθυνσης.

 Έτσι οι καθηγητές έχουν μπει σε αυτό το πνεύμα λειτουργίας, πιέζονται υπερβολικά από τους ανωτέρους για να βγάλουν την ύλη, με αποτέλεσμα να μην προσφέρονται όλες εκείνες οι απαραίτητες γνώσεις που χρειάζονται για να μπουν οι μαθητές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.     
Έχει δημιουργηθεί λοιπόν μια πάγια κατάσταση από εκπαιδευτικούς και από γονείς, αλλά και από τους μαθητές ότι για να περάσεις στο Πανεπιστήμιο, πρέπει οπωσδήποτε να περάσεις από Φροντιστήριο», προσθέτει.

Σύμφωνα με τον κ. Τ. βέβαια, υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών οι οποίοι χωρίς καμία φροντιστηριακή ενίσχυση καταφέρνουν να μπουν στο τριτοβάθμια εκπαίδευση, όμως είναι εξαιρετικά σπάνιες, μιας και η συντριπτική πλειοψηφία βρίσκεται στο κύκλωμα που υπαγορεύει πως όταν τελειώσεις την Δευτέρα Λυκείου οφείλεις να ξεκινήσεις φροντιστήριο.

 «Έτσι ο μαθητής απαξιώνει τελείως τις γνώσεις που παίρνει από το σχολείο και ρίχνει όλο το βάρος στο τι θα του πούνε στο φροντιστήριο.
 Δεν δίνει βαρύτητα στο τι λέει ο καθηγητής μέσα στην τάξη, τόσο στα μαθήματα κατεύθυνσης όσο και γενικής παιδείας και ‘μεταφέρει’ την αδιαφορία του και στον καθηγητή.
 Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών δηλαδή, βλέποντας αυτή την αδράνεια, λένε ‘αυτά τα ξέρετε, πάμε παρακάτω’ και τρέχουν να προλάβουν να βγάλουν την ύλη, χωρίς να δίνουν το υλικό το οποίο απαιτείται για να μπορέσουν οι μαθητές να περάσουν τις εξετάσεις», λέει χαρακτηριστικά.

Στους λόγους για τους οποίος στο δημόσιο σχολείο δεν γίνεται η απαραίτητη προετοιμασία ο κ. Τ. προσθέτει και μερικά ακόμα ενδιαφέροντα σημεία: «Σε περιπτώσεις καταλήψεων ή απεργιών, χάνονται πολύτιμες ώρες, με αποτέλεσμα το διδακτικό έτος να συρρικνώνεται και να μην υπάρχει χρόνος να επεκταθείς.

 Η επέκταση είναι αυτή η οποία υποτίθεται ότι δίνεται στο φροντιστήριο. Ο καθηγητής του δημοσίου δεν μπορεί να μπει σε λεπτομέρειες, ο μαθητής δεν ελέγχεται όπως θα έπρεπε, δεν ανεβαίνει στον πίνακα να αναπτύξει, ενώ στα μαθήματα των φυσικών επιστημών όπου είναι απαραίτητη η εργαστηριακή άσκηση δεν γίνεται τίποτα προς αυτή την κατεύθυνση», καταλήγει.
in2life.gr

0 σχόλια: